De dagen worden langer en de werf komt langzaam weer tot leven. Van nieuwe buurtplannen tot een blik op 80 jaar geschiedenis, en van kunst tot circulaire initiatieven: ook deze maand laten we zien hoe wonen, werken en leven op NDSM samenkomen. Lees je mee?

MIJLPAAL VOOR DE IJ-LOODS

 

Goed nieuws vanaf de werf: de vergunning voor De IJ-loods is definitief. Dat betekent dat Lieven de Key binnenkort start met de sloop van de huidige bebouwing, zodat de grond bouwrijp kan worden gemaakt.

 

Een mooie stap richting dit nieuwe project aan het IJ. We houden je op de hoogte van de volgende ontwikkelingen. 

GROEN, GROENER, GROENST!

 

Goed nieuws: niet één, maar twee nieuwe groene plekken maken hun intrede op de werf! Het gaat om het Dokpark op de kruising van het Kraanspoor en de tt. Vasumweg. Daarnaast komt er voor het Kraanspoor een groenstrook met bomen, gras en struiken — een fijne plek om even op adem te komen. Het schetsontwerp wordt nu verder uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp, mét input uit gesprekken met de buurt. Zo ontstaat een groene ontmoetingsplek waar bezoekers, honden, volwassenen én kinderen straks heerlijk kunnen genieten.

Lees hier meer

SCHIPPER, MOGEN WE WEER OVERVAREN? 

 

Goed nieuws: de renovatie van de ponthalte bij NDSM is afgerond. Vanaf maandag 2 maart varen de ponten weer volgens de normale dienstregeling. Fijn dat we nu weer gewoon kunnen overvaren! 

 

NIEUWE BUURTINITIATIEVEN MAKEN NOORD NÓG LEUKER

 

De uitslag van het buurtbudget is bekend en ook dit jaar levert het mooie plannen op voor NDSM en omgeving. Deze zomer komt er een waterspeelplaats op NDSM waar kinderen uit Noord heerlijk kunnen spelen, en op het Purmerplein verschijnt een openluchtbioscoop met lokaal filmwerk, vóór en dóór de buurt. In 2026 gaat ook het buurtbootje varen - een gezellige tocht voor jong en oud - en start in maart Cycle du Nord, een slim en duurzaam initiatief met elektrische bakfietsen om voedselverspilling tegen te gaan. Goed gedaan buurtjes!

Bekijk alle winnende plannen

 

80 JAAR NDSM: WAAR HET BEGON

 

Deze maand markeert een bijzonder jubileum: 80 jaar geleden werd de Nederlandse Dok en Scheepsbouw Maatschappij opgericht. Hét begin van een geschiedenis die nog altijd voelbaar is op de werf. Samen met Ruud van der Sluis van Stichting NDSM-herleeft doken we in die geschiedenis. Een van de eerste memorabele gebeurtenissen was de tewaterlating van het vrachtpassagiersschip ms/ Bougainville in 1947, het eerste schip dat volledig onder NDSM-vlag werd gebouwd. Nieuwsgierig naar het verhaal achter de fusie van twee scheepswerven en de eerste jaren van de NDSM? 

Lees het volledige artikel

 

DE ART BATTLE BARST LOS BIJ PLLEK - 8 MAART

 

Live kunst, creatieve energie en een publiek dat meebeslist: tijdens de Art Battle bij Pllek nemen kunstenaars het in meerdere rondes tegen elkaar op. Van leeg doek naar kunstwerk, terwijl jij van dichtbij meekijkt. Aan het eind van de avond is er een stille veiling, wie weet ga jij met je favoriete schilderij naar huis. 

Meer informatie en tickets

 

DE ALTIJD FIJNE IJ-HALLEN

 

Vintage vondsten, designklassiekers en onverwachte schatten: de IJ-hallen blijven een vaste traditie op de werf. Kom jij ook weer struinen tussen honderden kramen? Je gaat gegarandeerd naar huis met iets wat je niet zocht, maar wel vond.

Bekijk de agenda

                                                                                  Afbeelding Sanne Couprie

SAMEN NAAR EEN SCHONERE WERF

 

Bijna bestaat het Circulair Afvalcollectief NDSM-werf één jaar - en dat mag gevierd worden. Sinds april 2025 bundelen Stichting NDSM-werf, Cordaan, De Regenboog Groep en Roads hun krachten voor een schonere én socialere werf. Samen zorgen zij ervoor dat afval niet zomaar verdwijnt, maar een nieuwe kans krijgt. En dat levert mooie resultaten op: inmiddels krijgt 50% van het ingezamelde afval een tweede leven en is al 34.044 kilo CO2-uitsttot bespaard. Door afval op te halen met elektrische voertuigen in plaats van grote vrachtwagens wordt bovendien extra uitstoot voorkomen. Zo wordt circulariteit steeds zichtbaarder in het dagelijks leven op NDSM. 

 

 

HELP NDSM LUSTHOF BLOEIEN

 

Precies naast de pontaanlanding spot je een bijzondere groene plek: NDSM Lusthof. Een plek waar natuur en kunst samenkomen. Achter een zachtroze, speels vormgegeven hek groeit een verrassende stadstuin vol wilde planten, bloemen en groen. Voor deze bijzondere tuin zoeken we enthousiaste tuinvrijwilligers. Van maart tot en met september is de tuin van binnen te beleven wanneer er gewerkt wordt, en onder begeleiding van tuinvrouw Maryam help je mee om de tuin zomerklaar te maken én te houden. Lijkt het je leuk om een of twee keer per week mee te tuinieren en dit stukje NDSM samen te laten bloeien? Meld je aan via vrijwilligers@ndsm.nl. 

 

Dit is een initiatief van Stichting NDSM 

 

Facebook Web SiteInstagram

Afmelden / Profiel wijzgen

G&S& | Gustav Mahlerlaan 34 Amsterdam | info@levenopndsm.nl | www.levenopndsm.nl