MIJLPAAL VOOR DE IJ-LOODS Goed nieuws vanaf de werf: de vergunning voor De IJ-loods is definitief. Dat betekent dat Lieven de Key binnenkort start met de sloop van de huidige bebouwing, zodat de grond bouwrijp kan worden gemaakt. Een mooie stap richting dit nieuwe project aan het IJ. We houden je op de hoogte van de volgende ontwikkelingen. |
GROEN, GROENER, GROENST!
Goed nieuws: niet één, maar twee nieuwe groene plekken maken hun intrede op de werf! Het gaat om het Dokpark op de kruising van het Kraanspoor en de tt. Vasumweg. Daarnaast komt er voor het Kraanspoor een groenstrook met bomen, gras en struiken — een fijne plek om even op adem te komen. Het schetsontwerp wordt nu verder uitgewerkt tot een voorlopig ontwerp, mét input uit gesprekken met de buurt. Zo ontstaat een groene ontmoetingsplek waar bezoekers, honden, volwassenen én kinderen straks heerlijk kunnen genieten.
|
SCHIPPER, MOGEN WE WEER OVERVAREN?
Goed nieuws: de renovatie van de ponthalte bij NDSM is afgerond. Vanaf maandag 2 maart varen de ponten weer volgens de normale dienstregeling. Fijn dat we nu weer gewoon kunnen overvaren! |
NIEUWE BUURTINITIATIEVEN MAKEN NOORD NÓG LEUKER
De uitslag van het buurtbudget is bekend en ook dit jaar levert het mooie plannen op voor NDSM en omgeving. Deze zomer komt er een waterspeelplaats op NDSM waar kinderen uit Noord heerlijk kunnen spelen, en op het Purmerplein verschijnt een openluchtbioscoop met lokaal filmwerk, vóór en dóór de buurt. In 2026 gaat ook het buurtbootje varen - een gezellige tocht voor jong en oud - en start in maart Cycle du Nord, een slim en duurzaam initiatief met elektrische bakfietsen om voedselverspilling tegen te gaan. Goed gedaan buurtjes!
|
80 JAAR NDSM: WAAR HET BEGON
Deze maand markeert een bijzonder jubileum: 80 jaar geleden werd de Nederlandse Dok en Scheepsbouw Maatschappij opgericht. Hét begin van een geschiedenis die nog altijd voelbaar is op de werf. Samen met Ruud van der Sluis van Stichting NDSM-herleeft doken we in die geschiedenis. Een van de eerste memorabele gebeurtenissen was de tewaterlating van het vrachtpassagiersschip ms/ Bougainville in 1947, het eerste schip dat volledig onder NDSM-vlag werd gebouwd. Nieuwsgierig naar het verhaal achter de fusie van twee scheepswerven en de eerste jaren van de NDSM?
|
DE ART BATTLE BARST LOS BIJ PLLEK - 8 MAART
Live kunst, creatieve energie en een publiek dat meebeslist: tijdens de Art Battle bij Pllek nemen kunstenaars het in meerdere rondes tegen elkaar op. Van leeg doek naar kunstwerk, terwijl jij van dichtbij meekijkt. Aan het eind van de avond is er een stille veiling, wie weet ga jij met je favoriete schilderij naar huis. |