Jouw Leven op NDSM begint hier. Met deze nieuwsbrief mis je niks van wat de NDSM-werf zo bijzonder maakt. Van verhalen tot nieuwe initiatieven en andere verrassingen. Tijd voor een fris nieuw jaar op de werf!

NIEUWE HUURWONINGEN IN AANTOCHT

 

Amsterdammers opgelet! In februari start de bouw van BuurtHaven. Dit nieuwe woonproject brengt 207 sociale en middeldure huurwoningen naar de NDSM-werf. De precieze plek? Tussen de NDSM-straat, Werfstraat en Mt. Lincolnweg. En er komt meer dan wonen alleen. Denk aan een buurtkamer, een groen collectief binnenhof, maatschappelijke en commerciële voorzieningen én een basisschool. Ook fijn: 50 woningen worden speciaal ontworpen voor senioren. De bouw duurt naar verwachting ongeveer 3 jaar.

MEER WETEN

BUURTBUDGET: STEM OP JE FAVORIETE PLAN 

 

Goed nieuws: er mag gestemd worden op nieuwe buurtinitiatieven in Amsterdam-Noord. De gemeente Amsterdam stelt namelijk weer buurtbudget beschikbaar. Zo krijgen bewoners en organisaties meer ruimte om mee te denken en mee te doen in de buurt. Want een fijne buurt maak je natuurlijk samen! In eerdere rondes werden er al mooie stappen gezet, van tegels wippen tot pleinen vergroenen. Dit jaar zijn er weer een hoop frisse ideeën binnengekomen voor activiteiten die zorgen voor meer groen, meer ontmoeting of meer verbinding. De plannen voor NDSM vind je in artikel hieronder.  


Woon je in Noord? Dan heb je als het goed is een brief ontvangen, waarmee je kunt stemmen. Dat is nog mogelijk tot en met 16 februari. De gekozen plannen worden daarna in 2026 en 2027 uitgevoerd. 

BRENG JE STEM UIT

BUURTBUDGET: DE PLANNEN VAN NDSM 

 

Op NDSM ontstaan steeds nieuwe ideeën. Dit is een greep uit de initiatieven die meedoen voor het buurtbudget 2026.

 

Waterspeelplaats op NDSM - Aankomende zomer kan er een creatieve waterspeelplaats komen voor kinderen. Geen standaard speeltoestel, maar een plek waar je kinderen zelf kunnen bouwen en testen. Met buizen, kraantjes en sproeiers maken ze hun eigen waterbaan en ontdekken ze spelenderwijs hoe stroming werkt, onder begeleiding van Lijm-lab.

 

Queer handwerkclub – Beautfiul Distress en Lijm-lab willen een handwerkclub starten, speciaal voor queer personen. Handwerken is steeds populairder onder jonge mensen en ook al tijden een vorm van activisme. Daarom vragen ze budget voor zes bijeenkomsten: laagdrempelig, gezellig en samen. Dat is een fijne start om een queer handwerkcommunity op te starten.

 

Verbindende diners met koken en kunst - Treehouse NDSM organiseert graag drie diner-avond voor de buurt, passend bij hun nieuwe tentoonstelling. Je start met een interactieve rondleiding door de tentoonstelling en schuift daarna aan tafel met buurtbewoners uit Noord. Het doel is om mensen met elkaar te verbinden. Onder begeleiding van chef Bonomi werk je aan je eigen recept én de herinnering erachter. Alle recepten worden verzameld in een kookboekje.

MEER INFORMATIE

Beeld uit 2022

ARCHITECTEN NAAR DE BAANDERIJ

 

Zes organisaties uit de architectuur- en ontwerpwereld zijn verhuisd naar De Baanderij. Het gaat om BNA, BNI, BNO, BNSP, NVTL en SFA. Vanaf dit jaar werken zij samen vanuit één plek: de twee verdiepingen boven de IJ-kantine. Daar is ruimte om elkaar te ontmoeten, kennis te delen en ideeën uit te wisselen. Zo bouwen de organisaties samen aan een sterke en toekomstgerichte ontwerpsector.

 

Het toenmalige Gebouw Kersten werd gebouwd in 1957, onder andere als kantine van de scheepswerf. Bij de herontwikkeling van de NDSM-werf is het gebouw bewust behouden vanwege zijn cultuurhistorische waarde. Met de bakstenen gevels en de grote ramen blijft het industriële verleden nog altijd zichtbaar. Succes in jullie nieuwe onderkomen!

WAAR WEET JIJ ALLES VAN?

 

De eerste edities van de IJver pubquiz bleken een succes! Daarom staan er weer twee nieuwe quizavonden op de planning: op maandag 2 februari en maandag 2 maart. Reken op een gezellige avond waarin teams het tegen elkaar opnemen, je kennis wordt getest en er ook nog eens mooie prijzen te winnen zijn. Met een biertje van Oedipus erbij en je favoriete team aan tafel is dit dé manier om je koude maandagavond op te fleuren. Wie vooraf wil aanschuiven, kan kiezen voor een smakelijke start met de IJverburger. Een goede bodem voor een avond vol vragen. Game on!

MELD JE TEAM AAN
Facebook Web SiteInstagram

Afmelden / Profiel wijzgen

G&S& | Gustav Mahlerlaan 34 Amsterdam | info@levenopndsm.nl | www.levenopndsm.nl