WAT ZIT ER ACHTER HET ONTWERP VAN NOORDBAAK?
Hoe geef je een nieuwe plek karakter, zonder het DNA van de bestaande plek te verliezen? Met die vraag speelde architectenbureau De Zwarte Hond bij het ontwerpen van NoordBaak. Als het goed is zie je de ongepolijste, stoere taal van de NDSM-werf dan ook terug in het nieuwe woongebouw. Bijvoorbeeld aan de robuuste vormen en ton-sur-ton kleurenpalet in verschillende tinten. De 4 delen van NoordBaak vormen één geheel, maar hebben ook eigen karakteristieken. Ook mooi: dat er is gekozen voor materialen die mooi verouderen. Daarmee kun je de tand des tijds dus goed weerstaan!
|
NOG EVEN BIJKOMEN VAN SAIL
Wat een feest! Duizenden schepen, sloepen en bootjes vulden het IJ en zorgden voor een spectaculair uitzicht vanaf onze woongebouwen en oude scheepswerf. Waar vroeger grote zeeschepen werden gebouwd, stond de NDSM-werf nu vier dagen lang in het teken van muziek, eten en vooral veel gezelligheid. Kaap de Groene Hoop Festival organiseerde een bruisende markt en heerlijk eten uit allerlei keukens. Bij SAIL on Stage werd elke avond uitbundig gedanst. Elke show eindigde met een spectaculaire avondshow 'Waves of Light' die het publiek keer op keer wist te verrassen. En natuurlijk zat je ook qua eten en drinken zoals altijd goed op de werf. Pllek toverde zijn terras om tot feestlocatie aan het water. Bij Helling 7 kon je bijzondere diners en lunches tussen de schepen beleven. De Pizzabakkers had speciale seafoodgerechten en extra lange openingstijden en bij NEXT genoot je niet alleen van een speciaal SAIL-menu, maar ook van het botenspektakel tijdens rondvaarten op een zeilklikker. Bedankt dat je erbij was en tot de volgende keer.
|
GA OP ONTDEKKINGSTOCHT IN NOORD
Ter ere van 750 jaar Amsterdam zijn er dit jaar 8 edities van '24 uur'. Het doel is om steeds de bewoners van het stadsdeel en andere Amsterdammers kennis te laten maken met het recreatieve en culturele aanbod van een buurt. Op zaterdag 6 september is Amsterdam-Noord aan de beurt om omgetoverd te worden in één groot festival. Denk aan rondleidingen, workshops, tentoonstellingen en andere activiteiten voor jong en oud. Op de NDSM-werf kun je een uniek kijkje nemen achter de schermen bij Damen Shiprepair of je duikt in het depot van het Stadsarchief. Vergeet ook niet een bezoekje te brengen aan NDSM Lusthof en Kinship Library. Wie zien we daar?
|
VERWONDER JE BIJ WUNDERSHIPS
Na SAIL ook nog lang geen genoeg van zeilschepen? Kom dan even een kijkje nemen bij NDSM Fuse, in de NDSM Loods. In de expositie Wunderships nemen kunstenaars je namelijk mee op zeilreis. Je bewondert er bijzondere en eigentijdse flessenscheepjes die elk een eigen verhaal vertellen. Naast de Wunderships zijn ook enkele werken te zien van kunstenaar Bert Klaassen, gepresenteerd door Stichting NDSM-Herleeft. Zijn werk is sterk verbonden met de werf, dus wel een bezoekje waard. Dat kan iedere donderdag tot en met zondag.
|
IBIZA KOMT WEER NAAR NDSM
Housefeest Circoloco strijkt voor het tweede jaar op rij neer op de NDSM-werf. De thuisbasis van Circoloco is de nachtclub DC10 op Ibiza, maar het feest gaat de hele wereld over. Op zaterdag 13 september is het dus tijd voor een mooi buitenfestival op de werf. Dat de line-up nog niet bekend is, heeft geen feestganger tegengehouden: het festival is volledig uitverkocht. Daarom kunnen liefhebbers alleen nog hun geluk beproeven op Ticketswap. Om alles soepel te laten verlopen, wordt er een aparte pontaanlanding ingericht voor het festivalpubliek.
|
MONUMENTALE KERK NU EEN CULTUURHUIS
Vanaf 7 augustus verandert de monumentale NDSM Basilika in tijdelijk cultuurhuis De Kerk. Stichting Unfair Amsterdam brengt de indrukwekkende ruimte tot en met 12 oktober tot leven met kunst, workshops en meer. Bezoek twee bijzondere tentoonstellingen, doe mee aan creatieve workshops (zoals linodrukken of pastelkrijten) en ontdek de Unfair Editionsshop, waar je kunst kunt kunt kopen voor de iets kleinere portemonnee. Ook kun je genieten van een hapje en drankje bij een van de pop-uprestaurants in de Basilika.
|
EVEN BINNENKIJKEN BIJ - IS TERUG
Mensen brengen NDSM tot leven! En wij zijn benieuwd hoe jij dat doet. Heb jij een prachtig uitzicht over de werf, een megazonnig hoekje of je woning innovatief ingericht? En vind je dat meer mensen dat mogen zien? Dan zijn we op zoek naar jou. Onze fotograaf komt graag langs om jouw plek vast te leggen. De beelden delen we via de kanalen van Leven op NDSM én natuurlijk met jou. Dus ben jij trots op je woning en laat je mensen graag een kijkje nemen? Stuur ons een DM op Instagram, en misschien tot snel!
|